מאבדת את הקול? את לא לבד: 5 טיפים לשמירה על הקול

כשהייתי בת 17 יצאתי לטיול שנתי, כל הדרך שרנו ועודדנו ואני מצאתי עצמי חוזרת הביתה ללא קול. שותקת ימים שלמים. מאז זה חזר על עצמו עוד כמה פעמים (אפילו דיי הרבה). אני לא בן אדם שקט (בלשון המעטה) ובכל פעם שמצאתי עצמי מדברת יותר מדיי זמן, שרה ובטח שמעודדת הקול היה נעלם לו….

הבנתי שכדי לשמור על הקול היה עליי לשתוק. טוב לא ממש לשתוק, אבל לא להגזים עם הדיבורים והצעקות.

את ימי השירות הלאומי שלי ביליתי כמתורגמנית לשפת סימנים, והקול שלי חגג, כל היום נח לו, רגוע, דומם. לזמן מה אפילו שכחתי את ימי הצרידות שלי. אבל אז נהייתי מורה.

בשנים הראשונות האשמתי את חילופי העונות, הדלקות, הווירוסים ומה לא. רק בשנה השלישית כשהצרידות לא נעלמה לחלוטין פניתי לרופאה. ואז גיליתי שאני לא לבד ושמתברר שזו תופעה מאוד, אבל מאוד נפוצה בקרב מורים וכדי לטפל בעניין נשלחתי לטיפול בדיבור (קיצר, קלינאית תקשורת) לקח לי עוד שנתיים להגיע אליה אבל בסוף זה קרה.

בפגישה הראשונה שלנו לא הפסקתי לצחוק, קיבלתי לידי רשימת "עשה ואל תעשה" כדי לשמור על הקול שכללה כמה סעיפים נחמדים אך גם כמה ממש לא הגיוניים למורה. אחד הסעיפים שם קובע כי- עלי להימנע מדיבור בקרב קהל רב ורועש ואם אני נאלצת לעשות זאת עליי להקפיד שלא להרים את הקול- ולא להתחרות ברעש. הסתכלתי על הקלינאית במבט המום ומבולבל כאחד. רצינית? זו העבודה שלי! אני כל היום מול קהל רב ורועש. מה אני אמורה לעשות לשתוק כל היום?

הסעיף הבא קובע- כי ברגע שמרגישים כי בתקופה של שיעול והצטננות (היינו חצי שנה ממוצעת של מורה) יש להימנע ממאמץ קולי. הקלינאית אפילו המליצה לי לא לדבר כלל, לשתוק. כאן כבר התגלגלתי מצחוק. כאילו שזה יקרה…היא בתגובה הציעה לי פשוט לקחת יום מחלה, הרי זו זכותי. אחרי שניגבתי את הדמעות מרוב צחוק, אמרתי לה- לא יקרה. במקצוע שלנו זה לא עובד ככה.

WhatsApp Image 2018-04-03 at 21.03.41

המסמך המשעשע עם כללי "עשה ואל תעשה"

אז מה כן אפשר לעשות?

אחרי מספר לא מבוטל של טיפולים (ואם זה היה תלוי בקלינאית עוד היינו ממשיכות להיפגש, מי יודע אולי עוד אחזור) יצאתי עם מספר תובנות וטיפים איך לשמור על הקול:

  1. שתו מים, המון מים!!– נשמע קל וברור מאליו, אבל זו הדרך הכי טובה למנוע שחיקה ופגיעה במיתרי הקול. התייבשות של המיתרים היא זו שמובילה לצרידות ולפגיעה. דאגו תמיד להחזיר לחות למיתרים, אל תתביישו גם לעצור במהלך השיעור מספר פעמים כדי ללגום מים.
  2. הימנעו מקפאין- אני יודעת שבעבור מורות זה כמו גזר דין מוות, שהרי הקפה בהפסקה הוא זה שמחזיר אותנו לחיים בין שיעור לשיעור. אבל קפאין מייבש את מיתרי הקול ושתיית קפאין אחרי מאמץ ממושך לגרון רק מחריפה את ההתייבשות. לכן חיזרו לטיפ הראשון ושתו מים. לא מסוגלות לוותר על הקפה? (כי בנינו הוא יותר לנשמה מאשר לקפאין) נסו לשתות נטול קפאין (אצלי זה עובד) או הקפידו על שתיית כוס מים אחרי הקפה.
  3. נשמו מהסרעפת ולא מהריאות– מתברר שרוב בני האדם לא נושמים נכון. נשימה מהריאות יחד עם דיבור גורמת למאמץ יתר על מיתרי הקול. איך יודעים אם אני נושם נכון? הניחו יד על בית החזה ועוד אחת על הבטן, עכשיו קחו נשימה עמוקה. אם בית החזה עולה משמע אתם נושמים מהריאות ואם הבטן היא זו שמתנפחת, משמע אתם נושמים מהסרעפת. כשאתן מרימות את הקול (ברור, שאתן בכלל לא מרימות את הקול בכיתה..אבל נניח שמתישהו תזדקקו לזה) אם אתן מרגישות את הבטן מתכווצת בזמן הרמת הקול, משמע אתן נושמות נכון (וגם מרימות את הקול נכון). תתאמנו על זה.
  4. אל תלחשו!!!- נכון שזה נשמע מוזר, אבל גם אם התחלתם לאבד את הקול והצרידות מופיעה לה. אל תלחשו, עדיף שתדברו בקול צרוד (או לא תדברו כלל), הלחישות למעשה שוחקות את מיתרי הקול ופוגעות בהם עוד יותר.
  5. הימנעו מכחכוחים- וגם משיעולים תכופים, מתברר שזה ממש לא עוזר למיתרים. אז אם עד היום השתמשתן בשיטה זו להסב את תשומת לב התלמידים, תמצאו שיטה אחרת. ממש מרגישות עקצוץ בגרון? שתו מעט מים או בלעו את הרוק, זה אמור להרגיע אותו. 

בהצלחה!

גם לכם יש סיפורים משעשעים מביקור אצל הקלינאית? אשמח לשמוע ולדעת שאני לא לבד…

היה לכם שימושי הפוסט? שתפו גם אחרים…אפשר דרך עמוד הפייסבוק 'פשוט מורה' ואפשר לשלוח קישור ישיר לפוסט.

היה לכם מעניין? מוזמנים לקרוא עוד פוסטים, היכנסו לעמוד הראשי ובחרו פוסט נוסף לקריאה. רוצים להישאר מעודכנים ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל? הרשמו לבלוג בעמוד הראשי.

 

2 מחשבות על “מאבדת את הקול? את לא לבד: 5 טיפים לשמירה על הקול

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s