אל עצמי- מכתבי רפלקציה אישיים

במסגרת תוכנית הכשרת האקדמאים להוראה שעברתי (למי שמתעניין היא נקראת 'חותם'), ממש לקראת הסוף ביקשה מאיתנו המדריכה שליוותה אותנו שנכתוב מכתב לעצמנו, אבל לא מכתב לעכשיו- אלא לעצמנו בעוד ארבעה חודשים (בחישוב מהיר זה יצא חנוכה, כלומר כשלושה חודשים אחרי שאתחיל לראשונה ללמד ולמי שהחישוב שלי לא מסתדר, זה בגלל שההכשרה שלי התקיימה בקיץ). זה הזמן להודות שזה לא היה פשוט כלל, אפילו מוזר, לכתוב לעצמי? בשביל מה? אם ארצה להגיד משהו- אגיד אותו או אחשוב אותו וזהו.

אבל היא התעקשה וביקשה שנכתוב לעצמנו היכן אנו רוצים להיות באותה התקופה, יעדים ומטרות שאנו רוצים שכבר יהיו מאחורינו, עצות ורעיונות שיכולים להועיל ואנו עשויים לשכוח או כל דבר אחר….ביקשה- נעשה, למה יש ברירה אחרת? אז התיישבתי וכתבתי את כל התוכניות הגדולות עליהן חלמתי, את כל התיכנונים והציפיות ואיך דמיינתי שאני אהיה ואיך התלמידים יהיו, אפילו הוספתי מספרי טלפון של חברות למקרי הצורך שיעודדו אותי, נתתי לה את המכתב ושכחתי ממנו.

השנה החלה ואיתה הטירוף הזה שנקרא בית ספר, למורים בינינו אני לא צריכה להסביר ובכל זאת לטובת מי שהמערכת זרה לו מבפנים…תוכניות לימוד, תלמידים, הורים, חוויות מהחופש, לומדים על ראש השנה, ניהול כיתה, מכות, קללות, בכי,לומדים על יום כיפור, רגעי הצלחה, מבחנים, בירורים, לומדים על סוכות, שמירה בהפסקות, כדורגל, מיפויים והרשימה עוד ארוכה…מאוד…מאוד

WhatsApp Image 2018-08-23 at 19.03.31פתאום לקראת חנוכה קיבלתי מכתב בדואר, שמעבר לעובדה שהופתעתי ממנו, כי- מי שולח מכתבים חוץ ממשרד הפנים? גם קצת התלהבתי והתרגשתי, כי הכי כיף זה לקבל מכתב כמו פעם. וכמו שוודאי ניחשתם- זה היה המכתב שכתבתי לעצמי. פתחתי, מעט נרגשת וקראתי את כל שכתבתי אי אז בימי ההכשרה, אז דבר ראשון שעשיתי היה להתקשר לאותן חברות שכתבתי את המספרים שלהם למקרה הצורך, כי כן, היה לי קשה, אבל אחר כך הבסנתי כי קיבלתי הזדמנות לעשות עצירה- חושבים- שיקוף. מה רציתי ותיכננתי ולאן באמת הגעתי, כמה מהמטרות שלי השגתי ובאילו פספסתי וסטיתי לחלוטין מההבטחות שנתתי לעצמי. המכתב הזכיר לי מטרות ויעדים שאבדו במהלך הניסיונות לשרוד את השנה ועזר לי לאפס את דרכי ולחשב מסלול מחדש. או במילים מקצועיות ושחוקות, רפלקציה.

ועל אף שכל מורה מכיר היטב את המילה מימי הסמינר ורובנו קצת מאסנו בה (מדברת בשם עצמי) היה בה משהו אחר, התכנון- המרחק- המפגש עם המציאות- התכנון מחדש, הרגשתי שהם עזרו לי ונתנו לי כוחות מחודשים. לכן את החוויה הזו בחרתי להעביר גם לתלמידים שלי, לאפשר להם לראות קדימה, לתכנן, לחשוב ולחלום, להציב לעצמם יעדים או מטרות ולבדוק בכל תקופה אם הם מצליחים לעמוד בהם.

WhatsApp Image 2018-08-23 at 20.35.41

מוסיפה איחול קטן של בהצלחה בפינת המעטפה

בכל שנה בתחילת השנה אני מחלקת לתלמידים דף ומעטפה ומבקשת מהם לכתוב מכתב לעצמם- למחצית, היכן הם היו רוצים לראות את עצמם ואילו יעדים הם רוצים להשיג עד אז, כשהם יכולים לבחור כל תחום: חברתי, לימודי או אישי. לאחר מכן הם מכניסים את המכתב למעטפה וסוגרים אותו. במחצית יחד עם התעודה הם מקבלים ממני את המכתב, בודקים את עצמם, את המטרות ולאן הגיעו ואז מציבים לעצמם מטרות חדשות ושוב כותבים לעצמם מכתב לסוף השנה וחוזר חלילה, בסוף השנה מכתב לתחילת שנה הבאה וכן הלאה. סה"כ חמישה מכתבים במשך שנתיים בתוך שנת הלימודים. בסיום כיתה ו' הם כותבים מכתב נוסף לעצמם לתחילת כיתה ז' בחטיבה ולקראת סוף החופש אני שולחת להם אותו בדואר, כדי להזכיר להם מה הם המטרות שהציבו לעצמם לשנה החדשה.

כתיבת מטרות ובחינה עצמית הם תהליך לא פשוט בעיני, ולכן אני בחרתי לאפשר לתלמידים לכתוב מבלי שאני יכולה לקרוא את המכתבים- הם סוגרים אותם ואני איני פותחת. אז נכון שכך אין לי מושג מה הם באמת כתבו בפנים ואני בטוחה שחלקם סתם ציירו או כתבו דברים מצחיקים או אפילו הכניסו דף חלק, אבל אחרי שהם רואים שאני באמת לא פותחת את המכתבים וכי אני מתמידה בכך, הם מרגישים מספיק בטוחים לכתוב בחופשיות ורובם בוחרים לכתוב. וגם אם הצלחתי לגרום רק לחצי מהם לעבור תהליך של רפלקציה עצמית כבר בגיל היסודי- עשיתי את שלי.

עכשיו ניגשת לדואר לשלוח את המכתבים.

יש לכם רעיונות נוספים לתהליכי רפלקציה או כתיבת מטרות? אשמח שתשתפו.

היה לכם שימושי הפוסט? שתפו גם אחרים…אפשר דרך עמוד הפייסבוק 'פשוט מורה' ואפשר לשלוח קישור ישיר לפוסט.

היה לכם מעניין? מוזמנים לקרוא עוד פוסטים, היכנסו לעמוד הראשי ובחרו פוסט נוסף לקריאה. רוצים להישאר מעודכנים ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל? הרשמו לבלוג בעמוד הראשי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s