יום הורים- כשהתלמיד מוביל את השיחה

אז הגיע השלב הזה בשנה- יום הורים.

שעת צהריים, יושבת בכיתה ומקבלת את פניהם של ההורים והתלמידים. הם מפוחדים על גבול המבוהלים, מביטים בי במבט מעט מבוייש, מקווים לרצות את ההורים. אני מביטה בהם ומנסה למצוא את המילים הנכונות שישקפו את המצב אבל בלי לייאש אותם, מילים שיגרמו להם דווקא להתמלא במוטיבציה. ההורים מצידם מנסים להתרווח בכסא, אבל לא ממש מרגישים בנוח בתוך חלל הכיתה ומצפים לקבל דיווח לימודי והתנהגותי מתוך תקווה שכך יבינו מה תפקידם בכוח.

יום הורים הוא הזדמנות למפגש משותף בין ההורים, התלמיד והמורה- בו אמורים לנהל שיחה מעמיקה וטובה על מצבו הלימודי, החברתי וההתנהגותי, לחשוב יחד היכן עליו להשתפר ולצאת עם תובנות להמשך המחצית. נשמע טוב, לא?

אז זהו שבמציאות, זה יותר דומה לתור בקופת חולים, המוני הורים וילדים ממתינים מחוץ לדלת, כולם לחוצים וממהרים. אני מנסה לתת תשומת לב לכל אחד אך גם להקפיד על הזמנים (וזה האתגר האמיתי!). תלמיד יוצא ותלמיד נכנס, אחד שמח, השני מבואס, כמה הורים מבולבלים ואחרים מרוצים, עוד הורה שהגיע בשעה הלא נכונה ומבקש להיכנס לפני, אחר שמאחר ומעכב את כולם, יהיו את אלו שיגידו תודה ואילו אחרים ינצלו את ההזמנות לתלונה, חלק ידברו בנועם, אחרים ירימו את הקול ואני? אפילו לשירותים אני לא מספיקה להגיע.

אז איך מצליחים להוציא את המקסימום מפגישה כל כך קצרה? איך מצליחים לגעת בכל נקודות החוזק של התלמיד וגם באלו שזקוקות לשיפור. איך משקפים להורה את המצב הלימודי וההתנהגותי אך גם מאפשרים שיח מקדם? לכל מורה יש את השיטות שלה לעבור את יום ההורים, אני אימצתי כבר לפני כמה שנים את הרעיון שאז הציעה לי מקבילתי (המהוללת).

פשוט נותנים לתלמיד לפתוח את יום ההורים, כאשר התלמיד הוא זה שמתחיל לדבר האווירה הופכת נינוחה יותר והוא הופך למעורב בשיחה המתנהלת, כך היא לא עוברת מעליו אלא דרכו והוא שותף מרכזי בה, כך היא הופכת משמעותית עבורו וגורמת להורה לראות שגם לתלמיד יש חלק משמעותי בהצלחה שלו.

אז איך אני עושה את זה? עם המעגל שלי. (שגם אותו קיבלתי ממקבילתי לשעבר)

בימים שלפני יום ההורים אני נותנת לכל תלמיד למלא את המעגל שלו, המעגל מחולק כמו פיצה, כל משולש מסמל מקצוע אחר. בתוך המשולש יש חלוקה לעשרה עיגולים, ועל התלמיד למקם את עצמו כפי שהוא רואה את מצבו הלימודי: 1- נמוך ביותר, 10- גובה ביותר

אחרי שהוא ממקם את עצמו מבחינה לימודית, אני מבקשת ממנו לכתוב שלוש נקודות חוזק שלו, והן לא חייבות להיות לימודיות. לאחר מכן, שלוש נקודות שלדעתו עליו לשפר ואז הוא צריך לבחור נקודה אחת שהוא בוחר להתמקד בה במיוחד. ועליו לחשוב כיצד הוא הולך לעשות זאת.

ביום ההורים אני נותנת לתלמיד את המעגל שהוא מילא והוא נעזר בדף כדי להסביר מהו מצבו הלימודי בעיניו, איך הוא עובד ומתנהג, מהן נקודות החוזק שלו ובמה הוא היה רוצה להשתפר. רק אחרי שהוא מציג את הצד שלו, אני משקפת מה אני ושאר המורות רואות ויחד אנו חושבים מה וכיצד ניתן להשתפר בהמשך הדרך.

בסוף המפגש הם לוקחים איתם את המעגל, את גיליון ההערכה שאני כתבתי ומשהו קטן ומתוק לדרך- כדי לסיים בטוב.

ותודה לחגית על הרעיון והקבצים. מוזמנים למצוא את המעגל שלי בקישור המצורף.


היה לכם שימושי הפוסט? שתפו גם אחרים…אפשר דרך עמוד הפייסבוק 'פשוט מורה' ואפשר לשלוח קישור ישיר לפוסט.

היה לכם מעניין? מוזמנים לקרוא עוד פוסטים, היכנסו לעמוד הראשי ובחרו פוסט נוסף לקריאה. רוצים להישאר מעודכנים ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל? הרשמו לבלוג בעמוד הראשי.

4 מחשבות על “יום הורים- כשהתלמיד מוביל את השיחה

  1. כבר חיכיתי!
    רעיון: אולי לא צריך יום הורים מרוכז אולי שיחה בשבוע עם שני הורים או כל פורמט אחר לאורך השנה?

    אהבתי

  2. פינגבק: כוחות הקסם שלי- יום הורים מחצית ב' |

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s