על נקודות, מפלצות ומדליות בכיתה

באמצע החופש הגדול בזמן שהייתי בחופשה משפחתית קיבלתי הודעת ווטס-אפ מתלמידה לשעבר, תלמידה שעולה השנה לכיתה י'. בהודעה היא צילמה לי שמצאה בבית מדליות ותעודות שונות שקיבלה ממני כשחינכתי אותה (לפני 5 שנים) וציינה עד כמה זה היה רעיון טוב לדעתה השימוש בהן והמליצה לי להמשיך ולעשות זאת גם בכיתות הבאות שאני מחנכת.

אז לתעודות אקדיש פוסט נפרד, כרגע נתמקד רק במדליות.

אז מה הן המדליות האלו ואיך הגעתי אליהן? בשנה הראשונה שלי כמחנכת מצאתי עצמי אובדת עצות מול תלמידי הכיתה (ולצערי יותר מפעם אחת), הייתה לי כיתה- מה שנקראת "תוססת", ולא הצלחתי לגרום להם לרצות להתנהג אחרת, בעצם לא מדויק, הם כן רצו להתנהג אחרת אבל היה להם קשה ולא הצלחתי למצוא דרך שתעזור להם להוכיח לי ולעצמם שהם מסוגלים להתקדם לעבר השינוי המיוחל. ואז גיליתי את שיטת הנקודות!

למי מכם שעובדים בהוראה שיטת הנקודות או התגמולים (או כל שם אחר שתיתנו לזה) מוכרת מאוד. לטובת האחרים אסביר קצת- כל תלמיד\ קבוצה\ כיתה צוברים נקודות בעקבות פעולות כאלו ואחרות שבסופן כאשר הם מגיעים לסכום מסוים של נקודות הם מתוגמלים עליהן.

ובכן, מיותר לציין שאני כמחנכת חדשה לא הכרתי את הרעיון וחיפשתי שיטה שתעזור לי. אז הכירה לי מקבילתי (ע"ע חגית) את אתר Class Dojo והשאר הוא היסטוריה. לא שיערתי איזו התלהבות תופיע אצל התלמידים, אבל יותר מכך לא שיערתי שהם יזכרו את זה גם שנים אחר כך.

ואם זה היה כל כך משמעותי בעבורם- מי אני שלא אשתף אתכם בסוד העניינים….

אז האתר הוא למעשה שיטת איסוף נקודות לתלמידים, אז למה הוא יותר מוצלח מאחרים? ובכן האתר עובד בצורה שמאוד מדברת לתלמידים- כל תלמיד מקבל אווטאר בצורת מפלצת קטנה וחמודה. המורה בוחרת מה הן ההתנהגויות עליהן מקבלים נקודות חיוביות או שליליות וכמה נקודות ינתנו. וכל מורה מהצוות יכול להתקין את האפליקציה, להתחבר לכיתה ולהעניק נקודות לתלמידים (כשחושבים על זה ככה, זה קצת מזכיר לי את שיטת ניקוד הבתים בהארי פוטר, אבל אולי זה רק אני). בנוסף לעובדה שהם אוספים נקודות כל תלמיד יכול לעקוב באופן אישי אחרי איסוף הנקודות באפליקציה, וכמובן (וזה החלק החשוב באמת!) לשנות את דמותו של האווטאר שלו (תתפלאו אבל זה החלק שהכי מלהיב אותם בכל העסק, לפחות בשיעורים הראשונים).

האתר מאפשר פלטפורמה פשוטה לאיסוף נקודות, השאלה היא מה עושים עם הנקודות אחרי שהן מצטברות. אני מניחה שיש מליון אפשרויות- אז הנה הרעיון שלי:

התלמידים אוספים במהלך השבוע נקודות (רק חיוביות! אני לא מורידה נקודות אף פעם) על הגעה בזמן, מוכנות לשיעור, השתתפות, העתקה, רעיון יצירתי, עבודת צוות ועוד.. בסוף השבוע אני סוכמת את הנקודות ומחלקת מדליות לשלושת המקומות הראשונים (לא משנה כמה ילדים זה יוצא). את המדליות אני מחלקת בטקס מול כל הכיתה, בשעה האחרונה ביום שישי, ועושה מזה קצת רעש וצלצולים- כולם מוחאים כפיים וכו'. בכל שבוע מחדש אני מאפסת את הנקודות וזאת כדי לאפשר לתלמידים הזדמנות שווה בכל שבוע מחדש.

בנוסף, אני מנהלת רישום מדוייק של מספר המדליות שכל תלמיד קיבל, זה גם מאפשר לי לעקוב ולנסות לשים לב מי טרם קיבל ולדרבן אותו, ובמהלך השבוע יותר לשים לב אליו ולנסות להוסיף לו נקודות כשמתאפשר וגם מאפשר לי לדעת מי זכאי לקבל תעודת הצטיינות. כדי לשמור על עניין בקבלת המדליות- מי שאוסף במהלך השנה 10 מדליות, מקבל בסוף השנה תעודת הצטיינות חתומה ויחד איתה חטיף שוקולד קטן.

ואם אתם שואלים את עצמכם מה הסוד להצלחה של השיטה?

התמדה!! תתמידו במתן הנקודות, תתמידו במתן המדליות וזה יעבוד.

אחרי השנה הראשונה שהשתמשתי בשיטה זו, חשבתי שאין בכך יותר צורך, וההתמדה בשיטה היא לא פשוטה, כשחזרתי בתחילת שנת הלימודים הבאה התלמידים היו אלו שביקשו ממני לחדש את השיטה. מאז אני עובדת איתה כבר חמש שנים וכל שנה התלמידים מתלהבים ממנה ומשתפרים בזכותה.

לא מאמינים?- נסו בעצמכם!

רוצים להכין גם? כל הקבצים נמצאים ממש כאן: מדליות להדפסה ניתן למצוא בקישור הזה. מדליות פתוחות לעריכה והדפסה ניתן למצוא בקישור הזה. תעודת הצטיינות להדפסה ניתן למצוא בקישור הזה. תעודת הצטיינות פתוחות לעריכה והדפסה ניתן למצוא בקישור הזה.

לכבוד השנה החדשה- הכנתי גרסה מחודשת של המדליות!! אל דאגה- היא כבר בקבצים.

בהצלחה!

היה לכם שימושי הפוסט? שתפו גם אחרים…אפשר דרך עמוד הפייסבוק 'פשוט מורה' ואפשר לשלוח קישור ישיר לפוסט.

היה לכם מעניין? מוזמנים לקרוא עוד פוסטים, היכנסו לעמוד הראשי ובחרו פוסט נוסף לקריאה. רוצים להישאר מעודכנים ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל? הרשמו לבלוג בעמוד הראשי.

4 מחשבות על “על נקודות, מפלצות ומדליות בכיתה

  1. תודה רבה. יצא לי להשתמש בזה וגם ב 123CLASS. ידוע לך ההבדלים? שאלה נוספת, האם בבית הספר יש לך אפשרות להדפיס צבעוני חופשי?

    אהבתי

    • הי ליטל,
      לא יצא לי להשתמש באפליקציה השנייה שהזכרת ולכן איני יכולה להשוות. אצלנו בבית הספר אין בעיה של הדפסה צבעונית. אם כי לא פעם גם יצא לי להדפיס בבית…אם אין באפשרותך, הייתי מציעה להדפיס בשחור לבן ולהוסיף כמה נגיעות של צבע, אולי להדביק על בריסטול צבעוני, זה יספק לך אפקט ייחודי. מקווה שעזרתי. בהצלחה. מירב

      אהבתי

  2. היי מירב, נראה מדהים!
    הייתי שמחה לדעת איך תלמיד צובר נקודה? (התנהגות, ציוד, מה זה כולל).
    בנוסף הייתי שמחה לדעת האם מקבלים ניקוד כל שיעור?

    איך בדיוק נתת נקודות?

    תודה,
    שיראל 🙂

    אהבתי

    • הי שיראל,
      שיטת צבירת הנקודות נתונה להחלטתך האישית.
      אצלי למשל, מקבלים נקודות על העתקה מהלוח, מוכנות בזמן לשיעור, השתתפות, הכנת שיעורי בית, הקשבה, רעיון מקורי, עבודה בצוות, עזרה לחבר. כשמספר הנקודות משתנה בהתאם לבחירתך. אני נתתי יותר נקודות לעבודה בצוות והכנת שיעורי בית כי אלו נקודות התורפה של כיתתי.
      באתר האפליקציה את יכולה לבחור אילו מיומנויות את מנקדת וכמה ניקוד שווה כל אחת מהן.
      וגם הבחירה מתי לנקד היא שלך- המלצתי היא לנקד מתי שאת חשה שיש צורך בכך ואת מעוניינת לפרגן להם. לעיתים בשיעור בו הם עובדים מאוד יפה ולעיתים דווקא כאשר יש רעש ובלגאן אני מחפשת את התלמידים שכן משקיעים ועובדים.
      מקווה שעזרתי
      מירב

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s