למידה מרחוק- זה לא צחוק

משבר הקורונה הביא עימו את תקופת הלמידה מרחוק, תקופה של טירוף, רכבת הרים ומרדף אינסופי אחרי הדרך הנכונה ללמד וללמוד מרחוק, ועד שחשבנו שהבנו איך זה עובד החזירו אותנו לבתי הספר. לרגע אחד קטן חשבנו שכאן זה נגמר, אבל אם יש משהו שהימים האחרונים לימדו אותנו זה שהלמידה מרחוק כנראה תלווה אותנו עוד זמן מה, ואולי אפילו בשנת הלימודים הקרובה.

אז לטובת מי מכן שמעוניינת לנצל את החופשה כדי להתכונן אחרת לקראת הלמידה מרחוק, למרות שהרשת מלאה ברעיונות, דגמי הוראה, קבצים, אתרים ומה לא. החלטתי גם אני לתרום את חלקי הקטן מהתובנות האישיות שלי. שהחלק הכי טוב בהן שהן ממש לא חייבות להישאר בתקופת הלמידה מרחוק ואפשר ליישם אותן תמיד, גם בבית וגם בכיתה. אבל בינתיים לבית….

אז בניגוד למה שהרבה חושבים למידה מרחוק זה לא רק מפגשי זום ולא משימות מתוקשבות באתר אופק מטח, אלא דווקא מה שקורה בין לבין. יש כל כך הרבה אפשרויות לרתום את התלמידים ללמידה ולהיעזר במגוון של אתרים שגם יוסיפו לחוויה וגם יקלו על המורה להיות עם יד על הדופק לגבי מעורבות התלמידים בלמידה.

מצרפת לכם 5 אתרים שאני אוהבת להשתמש בהם כל השנה, אז למה לא לנצל אותם גם ללמידה בבית?

1.גוגל פורם- אם אתם עוד לא מכירים את הכלי של גוגל ליצירת טפסים, זה בהחלט הזמן!! הכלי מאפשר ליצור טופס של שאלות מכמה סוגים, גם שאלות פתוחות וגם שאלות סגורות, יש אפשרות לחייב את התלמידים לענות על השאלה ואפילו אפשר לייצר מבחן מקוון בעזרתו. אבל החלק הכי טוב זה שכל תשובות התלמידים מגיעות ישירות אליכם וניתן להוציאם בגיליון אקסל מסודר.

איך משתמשים בזה בלמידה מרחוק? כל מטלה של מענה על שאלות יכולה בקלות להיות מוחלפת בטופס המקוון, כך התשובות מגיעות ישירות למורה.

הדרכה של שרון מרגולין לשימוש בכלי בקישור הבא

דוגמא לטופס גוגל פורמס

2. Quizlet– אתר ליצירת כרטיסיות תרגול, בעזרת משחקים שונים. אתם מכינים מראש את צמדי המילים בכרטיסיות (למשל: מילה ותרגום, מילה והסבר, שורש ופועל, פועל וגוף) ובוחרים כיצד לתרגל את הכרטיסיות: שינון, כתיבה, איות, משחק התאמה ואפילו יש אפשרות למבחן.

איך משתמשים בזה בלמידה מרחוק? שולחים לתלמידים את הקישור לתרגול הכרטיסיות, מאפשרים להם לבחור באיזו דרך לתרגל ולבסוף מבקשים שיעשו את המבחן, בסיומו מבקשים מהם לשלוח צילום מסך של התוצאה. תהיו בטוחים שכך הם יתרגלו את המילים מספר פעמים עד שיגיעו לתוצאה הרצויה.

דוגמא לכרטיסיות לתרגול בלשון בקישור הבא. הדרכה של שרון מרגולין לשימוש בכלי בקישור הבא

משחק התאמה של פועל לגוף והזמן המתאימים לו

3. Thinglink אתר בו ניתן לייצר לוחות של תמונות הכוללים "נקודות חמות". לחיצה על כל נקודה יכולה לפתוח קישור, סרטון, מלל או להעביר לעמוד אחר. כך שלמעשה נוצרת שכבה של נקודות מידע על גבי התמונה או הסרטון.

איך משתמשים בזה בלמידה מרחוק? ניתן להיעזר בכלי לרכז מידע מגוון, הנקודות יכולות לכלול שאלות או מידע נוסף ועל הילדים לחקור בעקבותיו או אפילו ליצור איתו חידה מדליקה לנושא השיעור. לתלמידים ניתנת האפשרות לעבוד בזמנם החופשי ובצורה מעניינת ומאתגרת.

דוגמא לחידה בשיעור היסטוריה בקישור הבא (על התלמידים היה לגלות מיהו המנהיג שאיחר לשיעור בעזרת הרמזים המופיעים. המשימה ששולבה עם גוגל פורמס, והתלמידים שלחו תשובות להסבר הרמזים בטופס המקוון). הדרכה של שרון מרגולין לשימוש בכלי בקישור הבא.

4. Apester– אתר פחות מוכר שכולל כל מיני אפשרויות, אבל מה שחשוב לנו זה שהוא כולל כלי מדליק ליצירת שאלונים הכוללים פידבק מיידי המלווה בגיפים קצרים. ההתקדמות בשאלון היא עצמאית ובסיומו מקבלים ציון המראה בכמה שאלות צדקתם.

איך משתמשים בזה בלמידה מרחוק? פשוט מאוד! יוצרים חידון סיכום על חומר שנלמד ושולחים לתלמידים כחלק מתרגול החומר. בסיום החידון הם שולחים לכם צילום מסך עם הציון שקיבלו. גם תירגלו בכיף וגם עידכנו אתכם מה מצבם בחומר הנלמד.

דוגמא לחידון בנושא צירוף סמיכות בקישור הבא. הדרכה ליצירת חידון דרך הכלי בקישור הבא.

מתוך חידון לסיכום נושא צירוף הסמיכות

5. roojoom– כלי ותיק לארגון תוכן ותהליכים שחזרתי להשתמש בו בתקופת הלמידה מרחוק, האתר בנוי כך שעוברים שלבים כדי להתקדם, כשבכל שלב ניתן להכניס קטע קריאה, קישורים, סרטונים וכו'. בהקשר הלימודי ניתן לארגן בו יחידת לימוד, בה התלמיד עובר מעמוד לעמוד ובכל פעם נדרש למשימה אחרת או נחשף למידע חדש.

איך משתמשים בזה בלמידה מרחוק? מכינים יחידת לימוד או אפילו שיעור אחד, כך שיפעיל את התלמידים באופן עצמאי, החל מקריאת קטעים ועד ביצוע משימות. ניתן להפנות את התלמידים לקישורים לאתרים חיצוניים, לצרף סרטון לצפיה או קישור לגוגל פורמס בו יענו על השאלות.

דוגמא ליחידת לימוד בנושא ל"ג בעומר בקישור הבא. סרטון הדרכה לשימוש בכלי בקישור הבא.

יש לכם רעיונות לכלים נוספים ששימשו אתכן בתקופת הלמידה מרחוק? אשמח לשמוע!

יצא לכן להשתמש באחד הכלים המוזכרים בפוסט? נהדר! אשמח שתשתפו ברעיונות לשימושים שעשיתן בהם.

מירב


היה לכם שימושי הפוסט? שתפו גם אחרים…אפשר דרך עמוד הפייסבוק 'פשוט מורה' ואפשר לשלוח קישור ישיר לפוסט.

היה לכם מעניין? מוזמנים לקרוא עוד פוסטים, היכנסו לעמוד הראשי ובחרו פוסט נוסף לקריאה. רוצים להישאר מעודכנים ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל? הרשמו לבלוג בעמוד הראשי.

2 מחשבות על “למידה מרחוק- זה לא צחוק

    • אוצר של ממש. עכשיו צריכה להעמיק בכל אחת מהאפשרויות… תודה ענקית שפתחת לי צוהר להכרות עם חומרי הוראה מופלאים.

      אהבתי

כתיבת תגובה