מדליקים מצלמות: מתמטיקה ב-5 דקות

בעבורי הקושי הגדול ביותר בלמידה מרחוק היה ללמד מתמטיקה.

למה מתמטיקה? בשפה קראנו טקסטים, ערכנו דיונים וענינו על שאלות, בהיסטוריה עבדנו דרך משחקים ומשימות מתוקשבות, אבל במתמטיקה הרגשתי שהלמידה חומקת לי מבין האצבעות. התקשיתי להעביר את ההסברים והתירגולים במשימות מרוחקות, או להקנות לכל תלמיד בקצב שלו, ובעיקר הרגשתי שאני מאבדת את הקשב שלהם במהלך מפגשי הזום. וכך מצאתי את עצמי מחאה בתיסכולים ואם אני אז בטוח גם התלמידים.

ניסיתי לחשוב על פתרון שייקל עליי ועל התלמידים, בדרך למצוא אותו כבר החלה לפעול מערכת השידורים הלאומית וכללה שיעורים מצולמים במתמטיקה, נהדר! לא?

אז זהו ש…לא בטוח. ראיתי את בני בן ה-10 יושב לצפות באחד השיעורים המוקלטים לבקשת המורה שלו, שיעור כמו בכיתה 45 דקות של מורה מצולמת המסבירה את הנושא הנלמד ונותנת זמן לתרגול. בפועל הבן שלי פשוט הריץ קדימה חצי מההקלטה כי זה היה לו ארוך מדי, כשהגיע לסוף ולתרגילים, הוא לא באמת ידע מה לעשות, אבל לחזור אחורה להסברים? אין לו בכלל מושג באיזו דקה זה היה והוא החליט לוותר, למידה לא הייתה כאן.

התובנה שלי מהסיפור הייתה שהדרך הטובה ביותר ללמוד היא כן דרך סרטונים, אבל קצרים!

וכך נולדה ההחלטה לייצר סרטוני מתמטיקה ב-5 דקות (בהתחלה רציתי 60 שניות, אבל לא באמת הספקתי כלום בזמן כל כך קצר).

למה סרטונים?

1. כי יותר קל לתלמידים לשמוע הסבר, מאשר לקרוא לבד (ואם הוא מלווה בצד בצילום של המורה אפילו עדיף)

2. כי ניתן להיעזר במצגות ויזואליות שיקלו על ההבנה ועל ההסברים

3. כי ניתן לצפות בהם בכל עת ולא רק בזמן השיעור בזום

4. כי ניתן לעצור הכין שמתקשים ולצפות שוב ושוב עד שמבינים.

למה 5 דקות?

1. כך נשמר סרטון קצר מספיק שטווח הקשב של התלמיד נשמר לכל אורכו

2. במידת הצורך, ניתן לחזור על הסרטון שוב ושוב- הרי הוא לא כל כך ארוך

3. כך יובטח שכל סרטון כולל רק נושא אחד ולא מתפזר על פני נושאים רבים

4. וגם (ואולי בעיקר) בגלל שזהו הזמן שהקציבה לי האפליקציה החינמית דרכה הקלטתי.

על אילו נושאים ניתן לצלם סרטונים? כל נושא! זוויות, חיבור וחיסור שברים, כפל עשרוני, כפל שברים, חילוק שברים, מספרים הופכיים, ולא חייבים רק במתמטיקה!!

הלמידה מרחוק כנראה תמשיך איתנו בתקופה הקרובה וזה הזמן לשקול ברצינות הכנת סרטוני הסבר למקצועות השונים. היתרון המרכזי שבהם- ניתן להשתמש בהם כל השנה בלמידה מרחוק ומקרוב. לשלוח תלמידים לצפות שוב בהסבר או לקראת הכנת שיעורי בית או מטלות שונות.

ולמרות שיש מיליון סרטונים מוכנים ברשת- אין כמו להכין את הסרטון שיתאים בדיוק למה שהתלמידים שלך צריכים.

אז איך עושים את זה?

קודם כל בוחרים נושא ללמד, אפשר להכין מצגת מלווה או לשרטט תוך כדי על לוח לבן. יש מגוון אפליקציות להקלטה, בחלקן ניתן להקליט גם אתכן בתמונה קטנה בצד, באחרות רק את הקול. תבחרו את זו שמתאימה לכן אבל העיקר אל תחרגו מהזמנים. הנה כמה קישורים לאפליקציות הקלטה: loom ,screencastify, vidyard,

בהצלחה!

היה לכם שימושי הפוסט? שתפו גם אחרים…אפשר דרך עמוד הפייסבוק 'פשוט מורה' ואפשר לשלוח קישור ישיר לפוסט.

היה לכם מעניין? מוזמנים לקרוא עוד פוסטים, היכנסו לעמוד הראשי ובחרו פוסט נוסף לקריאה. רוצים להישאר מעודכנים ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל? הרשמו לבלוג בעמוד הראשי.

2 מחשבות על “מדליקים מצלמות: מתמטיקה ב-5 דקות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s